Eddy Winkelmann, trompetist, arrangeur

Plaats reactie
marjo
Site Admin
Berichten: 861
Lid geworden op: 10-03-2012 22:43

Eddy Winkelmann, trompetist, arrangeur

Bericht door marjo » 12-03-2012 05:27

Ik had een broer Eddy Winkelmann, helaas bijna 3 jaar gelden overleden. Hij was 16 jaar ouder dan ik uit een eerdere relatie van mijn vader.
Mijn vader was een reiziger, een circusman en woonde samen met de moeder van Eddy die ook uit een circusfamilie uit Duitsland kwam.

Ed was heel trots op z'n moeder en omdat z'n ouders nooit officieel getrouwd waren hield hij de achternaam van z'n moeder aan. Helaas moest hij z'n moeder al op jonge leeftijd missen en trouwde z'n vader 2 jaar later met mijn moeder.

Al heel jong speelde Ed trompet en was altijd aan het oefenen. Hij speelde altijd mee in het circusorkest en later bij Toni Boltini. Naast trompet speelde hij ook bugel en trombone , saxophone en de xylophone en die hij zelf had gebouwd. Op een muziekschool of conservatorium is Ed nooit geweest, alles had hij zichzelf aangeleerd. Voor les was er bij ons thuis geen geld, alles was nodig om het circusbedrijf draaiende te houden.

Als kind was ik dol met hem en hij was de enige van de familie waar ik een vaste band mee had. Maar door omstandigheden in de familie heb ik hem 16 jaar moeten missen.

Hij speelde ondertussen bij diverse orkesten zoals hier bij Freddy Golden,
Afbeelding

Ed met trompet en groen overhemd


het Metropole Orkest, het Symphony Orkest, en bij diverse gelegenheden bij de Omroep, arrangeerde voor diverse bekende artiesten de muziek en deed daarmee een flinke ervaring op.

Toen ik hem weer tegen kwam werkte hij bij Joop van de Ende die een circus had met Bassie en Adriaan. Ik ben toen een paar seizoenen met hem meegereisd.

Afbeelding

Hier moet ergens ook onze wagen bijstaan....

Afbeelding

Circus op het Malieveld in Den Haag, wij staan rechts achter.

Hij betrok hier m'n zoon er ook bij, die moest samen met Bas een bellenspel spelen, ben daarom zo op klokjes denk ik..... :mad:

http://www.adriaan-homepage.nl/pages/06_d_circus1.html

Het Bassie en Adriaan Circus
Hij arrangeerde alle muziek voor het circusorkest, voor ieder instrument apart. Uren zat hij aan de tafel met z'n cassetterecorder en een fluitje waar hij tonen mee instelde een metronoom en z'n notenkladblok.
Was er een nieuw liedje op de radio, het orkest was het eerste om het te spelen.
Zelf begreep ik er niks van, ik ben zelf amuzikaal, maar hij betrok me er keer op keer wel in en dat vond ik leuk.
Ook al wist ik een paar noten te zingen, dan wist hij er iets heel moois van te maken waar de hele tent op zat te klappen.

Vaak nam ik het op in de tent zodat hij zichzelf kon verbeteren en arrangementen kon aanpassen.
Bas vond het altijd prachtig om met Ed te spelen en iedereen bij het circus zijn hem nog steeds niet vergeten en praten nog altijd over Ed. Op de zg pistefeestjes kwamen veel bekende artiesten die hij allemaal kende en mee had samengewerkt.

Maar niet veel mensen met zo'n talent hebben de eer heel bekend te worden, zo ook Ed niet, ondanks z'n vele capaciteiten en harde werklust. Gelukkig genoot hij wel van de waardering van z'n collegaartiesten en bleef trouw aan z'n passie, de muziek.

Bij Ed gold de regel kan niet bestaat niet, en dat is m'n levensregel geworden, met veel passie en gevoel kom je een heel eind en daarmee kan je veel andere mensen inspireren!! :(

Het carillon van Maastricht
Klinkt als een gedicht

Maastricht wil een eigen beiaardier!!!

marjo
Site Admin
Berichten: 861
Lid geworden op: 10-03-2012 22:43

Bericht door marjo » 12-03-2012 08:52

Vandaag stuurde Freddy Golden me de foto's van z'n orkest uit de 70-er jaren waarop Eddy met trompet. Ik kende de foto's, maar ze waren helaas bij de brand van onze woonwagen 8 jaar geleden verloren gegaan, maar dank zij Freddy zijn ze nu weer terug, waarvoor mijn oprechte dank!!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Het carillon van Maastricht
Klinkt als een gedicht

Maastricht wil een eigen beiaardier!!!

Plaats reactie