In Memoriam

Plaats reactie
marjo
Site Admin
Berichten: 861
Lid geworden op: 10-03-2012 22:43

In Memoriam

Bericht door marjo » 11-03-2012 20:53

***************************************
Zanger Benny Neyman overleden

Afbeelding

***************************************


Zanger Benny Neyman is donderdag op 56-jarige leeftijd overleden in zijn woonplaats Soesterberg. Dat heeft zijn levenspartner en manager Hans van Barneveld bekendgemaakt. De geboren Maastrichtenaar leed aan kanker.

Hij scoorde in zijn carriere enkele grote Nederlandstalige hits waaronder Vrijgezel, Ik weet niet hoe, en zijn grootste succes Waarom fluister ik je naam nog?. In 2004 bracht hij nog een album uit in het Maastrichts dialect getiteld Trök nao Blouwdörrep.

Benny Neyman volgde in de jaren 70 een opleiding aan de Kleinkunst Academie in Amsterdam. Hij zei dat zijn hits hem waren overkomen. Sleutel tot succes waren zijn teksten: recht uit het hart en laagdrempelig. Begin jaren tachtig brak de in Maastricht geboren mijnwerkerszoon Neyman door met Ik Weet Niet Hoe (1980) en Vrijgezel (1981). Dat waren al flinke hits, maar de grootste klapper maakte de zanger met Waarom fluister ik je naam nog. In 1985 haalde hij met deze plaat een nummer-1-notering in de Top 40.

Ode aan Benny
L1 Radio en L1TV staan vrijdag uitgebreid stil bij de dood van Benny Neyman. Het radioprogramma Het Balkon van Limburg (FM95.3 en FM 100.3) staat vrijdag van 10.00 tot 12.00 uur helemaal in het teken van de zanger. Met fragmenten uit eerdere radio-reportages bij L1 en met reacties op het overlijden.

Op L1TV is vrijdag vanaf 17.00 uur (steeds op hele uren) het programma Ode aan Benny Neyman te zien, samengesteld door Henk Hover.

Oude successen
Neyman zei in maart 2005 in het Algemeen Dagblad dat hij ,,niet wilde teren op oude successen.'' De hits uit het begin van zijn carrière hadden echter wel de basis voor de rest van zijn loopbaan gelegd. Meer dan twintig theatershows en vijfentwintig LP's/CD's staan er op zijn naam. Bij vrijwel ieder optreden zat de zaal vol. Opvallend, want echte hits scoorde Neyman na Waarom Fluister Ik Je Naam Nog eigenlijk niet meer. Om dát nummer vroeg zijn publiek (grotendeels trouwe fans en volgens Neyman bestaande uit 70 procent vrouwen en 10 procent 'nichten'') elke voorstelling opnieuw.

Grote geheim
Het grote geheim van zijn succes was volgens de zanger dat hij altijd zichzelf is gebleven. In tegenstelling tot zijn meeste jaargenoten volgde hij de Academie voor Kleinkunst in Amsterdam, niet met de ambitie musicalster of cabaretier te worden. Neyman had een carrière als zanger, als vertolker van het levenslied, op het oog. Zijn nummers moesten gevoelige teksten hebben, uit het leven gegrepen. Hij schreef altijd zijn eigen nummers, als een van de weinige artiesten in Nederland.

Met zijn 25e album 'Trök nao Blauwdörrep' ging een grote wens van Neyman in vervulling - een plaat met liedjes in het Limburgs dialect. Blauwdörrep is de naam van de wijk in Maastricht waar Neyman werd geboren.

Theaterprogramma's
De laatste jaren liet Neyman zijn man Hans van Barneveld (ze trouwden in 2000) steeds meer invloed uitoefenen op zijn theaterprogramma's. Volgens Neyman leidde dat ertoe dat zijn shows gaandeweg het seizoen steeds beter werden. Ieder jaar wilde hij vernieuwend en verrassend uit de hoek komen.

Neyman wilde eigenlijk nog jaren doorgaan, al gaf hij zichzelf in 1995 nog hooguit tien jaar. Echte toekomstplannen had hij toen niet. ,,Daar denk ik nog niet over na. Het kan elk moment met mij gebeurd zijn. Dat klinkt erg relativerend, maar zo ben ik nu eenmaal.'' Nuchter dus. En ook wel een beetje trots op het feit dat hij tot aan het einde volle zalen trok.

TELETEKST:

Na een kort ziekbed is Benny Neyman
op 56-jarige leeftijd in Soesterberg
overleden.Neyman
brak in 1980 door met de single "Ik
weet niet hoe".Een jaar later volgde
de hit "Vrijgezel".Zijn grootste hit
had hij in 1985 met "Waarom fluister ik
je naam nog".

Neyman reisde in de jaren tachtig en
negentig met theatertoernees door het
land.In 1996 kreeg hij de Gouden Harp.
De jury roemde hem om zijn natuurlijke
charme,gevoeligheid en integriteit.

De geboren Maastrichtenaar bracht in
2004 een Limburgstalig album uit.Zijn
laatste cd was "Onverwacht" uit 2006.
Vorig jaar bleek dat hij kanker had.
***************************************

http://www.bennyneyman.nl/index2.htm

http://www.popinstituut.nl/biografie/be ... .4241.html

============================================================



Crematie Benny Neyman op 13 februari

Fans van de Maastrichtse zanger Benny Neyman krijgen de gelegenheid afscheid van hem te nemen. Dat kan woensdag 13 februari in crematorium Amersfoort in Leusden van 12 tot 1 uur 's middags.

Volgens de officiële Benny Neyman-website houdt Benny van witte bloemen.

Cordoleanceregister:

http://www.vaarwel.nl/register/2638/Benny-Neyman.html

Vandaag speelde Frank een serie van Benny's liedjes op het Stadhuiscarillon, waaronder deze:

http://download327.mediafire.com/uz9bdd ... yTrack.mp3



"Waarom fluister ik je naam nog"
Vergeten
Hoe zou ik jou kunnen vergeten
De jaren zijn voorbij gegleden
Voorgoed verdwenen in de tijd
En dromen
Ik zal wel altijd blijven dromen
Je hebt me alle hoop ontnomen
't Is gewoon verleden tijd hmmmm

refr.:
Maar waarom fluister ik jouw naam nog
Hoor ik steeds je stem
Ik zie je levensgroot hier staan nog
Omdat ik niets vergeten ben
Waarom ruik ik steeds jouw geur nog
Of je bij me bent
Wat is er toen met mij gebeurd toch
Ach had ik jou maar nooit gekend

M'n leven
't Gaat gewoon z'n gang, m'n leven
Maar soms verlang ik toch heel even
Verlang ik even weer naar jou
Verloren
Ik heb de moed allang verloren
We wisten bijna van tevoren
Dat dit niet eeuwig duren zou hmmmm


Op deze pagina zie je pas hoeveel liedjes er op z'n repertoire stonden en alle even mooi,

http://www.musicfrom.nl/songteksten/neyman,_benny/

===========================================================

Afbeelding

Druk bezochte afscheidsplechtigheid voor Benny Neyman

De afscheidsplechtigheid voor de overleden zanger Benny Neyman is bezocht door tal van bekende Nederlanders. Onder andere René Froger, George Baker en Koos Alberts bewezen hem in Leusden, bij Amersfoort, de laatste eer. Lenny Kuhr zong tijdens de plechtigheid een lied, en Bonnie St. Claire hield een toespraak. Eerder op de dag namen honderden fans afscheid.

De geboren Maastrichtenaar stierf 7 februari op 56-jarige leeftijd in zijn woonplaats Soesterberg. Hij had kanker. Benny Neyman scoorde in zijn carriere enkele grote Nederlandstalige hits waaronder 'Vrijgezel', 'Ik weet niet hoe', en zijn grootste succes 'Waarom fluister ik je naam nog?'. In 2004 bracht hij nog een album uit in het Maastrichts dialect getiteld 'Trök nao blauwdörrep'.

Het carillon van Maastricht
Klinkt als een gedicht

Maastricht wil een eigen beiaardier!!!

marjo
Site Admin
Berichten: 861
Lid geworden op: 10-03-2012 22:43

Bericht door marjo » 11-03-2012 20:55

door marjo le comte op do feb 14, 2008 12:30



Programma's met Benny Neymann die je terug kunt kijken:

http://portal.omroep.nl/?nav=wksxyUsHEnCwNtHoiB
Het carillon van Maastricht
Klinkt als een gedicht

Maastricht wil een eigen beiaardier!!!

marjo le comte

Berichten: 1236
Geregistreerd: zo jun 03, 2007 00:00
Woonplaats: maastricht
Omhoog
Zanger en componist Harry Heltzel overleden
door marjo le comte op do feb 14, 2008 15:35

Zanger en componist Harry Heltzel overleden

In zijn woonplaats Maastricht is gisteravond zanger en componist Harry Heltzel overleden. Heltzel was in de jaren 60 voorman van beatband The Sharons die ook landelijk en internationaal bekend waren.

In de jaren 70 en 80 schreef Heltzel veel liedjes voor anderen in het carnaval- en amusementsgenre. Een bekend nummer uit die tijd is 'Mestreech is eine groete kaffee.' Heltzel was in die tijd ook betrokken bij de Broonssessies, een open podium voor Maastrichtse muzikanten. Bij Heltzel werd eind vorig jaar kanker geconstateerd. Vorige maand organiseerde hij nog zijn eigen afscheidsfeest met bevriende muzikanten. Harry Heltzel werd 60 jaar.
Het carillon van Maastricht
Klinkt als een gedicht

Maastricht wil een eigen beiaardier!!!

marjo
Site Admin
Berichten: 861
Lid geworden op: 10-03-2012 22:43

Bericht door marjo » 11-03-2012 20:57

door marjo le comte op vr feb 22, 2008 20:54



Versmolten melodie

Je vader speelde noten op het oude carillon
Je speelde met hem op de trappen naar de zon
Je vader was je voorbeeld, je grote ster
Samen groeien in de muziek, samen kwam je ver
Nu moet je hem missen en alleen verder gaan
Maar in jou zal een ieder ook zijn melodie verstaan!
Vandaag speelde je zijn concert uit dank
Hij zal trots op je zijn, op z'n zoon Frank.

23.02.08

Filmpje TvMaastricht:
http://download331.mediafire.com/1x5zcj ... 002763.avi
Het carillon van Maastricht
Klinkt als een gedicht

Maastricht wil een eigen beiaardier!!!

marjo
Site Admin
Berichten: 861
Lid geworden op: 10-03-2012 22:43

Bericht door marjo » 11-03-2012 20:58

door marjo le comte op vr feb 29, 2008 00:45

Zanger Iwan Rebroff (76) overleden



In Hamburg is de zanger Iwan Rebroff overleden. Hij werd wereldberoemd door zijn vertolkingen van Russische liedjes zoals Het Wolgalied en Kalinka.

Rebroff werd door het grote publiek gezien als een Russische zanger, maar was Duitser. Zijn echte naam was Hans Rolf Rippert. Hij studeerde muziek in Hamburg waar hij indruk maakte vanwege zijn stembereik van ruim 4 octaven.

Rebroff speelde ook in musicals, onder meer in Anatevka. Zijn uitvoering van If I Were A Rich Man maakte hem overal ter wereld bekend. Iwan Rebroff kwakkelde al jaren met zijn gezondheid. Begin dit jaar werd hij opgenomen in een kliniek
Het carillon van Maastricht
Klinkt als een gedicht

Maastricht wil een eigen beiaardier!!!

marjo
Site Admin
Berichten: 861
Lid geworden op: 10-03-2012 22:43

Bericht door marjo » 11-03-2012 20:58

door marjo le comte op zo aug 17, 2008 17:38

Zanger Frits Rademacher (80) overleden



De Sittardse zanger en liedjesschrijver Frits Rademacher is op 80-jarige leeftijd overleden. Rademacher was een van de pioniers van de Limburgse streektaalmuziek. In 1948 schreef hij zijn eerste liedjes, voor een revue in Doenrade. Zijn nummers Loeënde Klokke en 't Huikske zijn klassiekers geworden. Rademacher verkeerde de laatste tijd in slechte gezondheid. Kort geleden werd hij in het ziekenhuis opgenomen, waar hij zaterdag overleed.

Frits Rademacher werd geboren in Sittard op 9 mei 1928. Hij begon zijn muzikale carrière al op zesjarige leeftijd bij het knapenkoor in de Grote Kerk in Sittard. Later werd hij lid van het Sittards Gemengd Koor en later van het koor Crescendo in Doenrade.

Hij bleek een veelzijdig muzikant en speelde vele instrumenten waaronder blokfluit, mondharmonica, harmonica en ook viool. Zijn favoriete instrument was de gitaar. Grote bekendheid kreeg hij met zijn liedjes in Limburgs dialect.

Rademacher won in 1955 de Jo Erensprijs in het Belgische Neerpelt met het liedje 'Ig kèn ein melodieke'. Aan dit concours namen 65 troubadours deel. Daarna brak hij door met optredens in heel Nederland, Vlaanderen en ook Duitsland en Australië.In 1955 werden ook zijn eerste platen opgenomen. Van 't Huikske en Loeënde Klokke werden meer dan 130.000 exemplaren verkocht. Hij verscheen niet alleen op tv, maar trad ook op in Carré in Amsterdam. In 1986 stopte de voormalige gemeenteambenaar met optreden.

In verband met het overlijden van Frits Rademacher staat het radioprogramma Plat-eweg maandag 18 augustus geheel in het teken van zijn overlijden. In het programma een herhaling van een recent interview rond zijn 80ste verjaardag in mei van dit jaar én aandacht voor zijn muziek.
Het carillon van Maastricht
Klinkt als een gedicht

Maastricht wil een eigen beiaardier!!!

Plaats reactie