Guido Dieteren

Plaats reactie
marjo
Site Admin
Berichten: 861
Lid geworden op: 10-03-2012 22:43

Guido Dieteren

Bericht door marjo » 11-03-2012 17:41

door marjo le comte op di feb 12, 2008 18:36

Guido Dieteren




Ik ben geboren op 17 april 1974 te Heerlen. Daarna zijn we als familie Dieteren verhuisd naar het prachtige Landgraaf in de oostelijke mijnstreek van Limburg, waar ik vanaf mijn eerste levensjaar een onbezorgde jeugd heb gehad in een mooie bosrijke omgeving.
Nadat ik met mijn ouders en broer Eric de stad Aken (Duitsland) bezocht had stond mijn toekomst vast. Ik had daar in een muziekzaak als 4 jarige kleuter een viooltje in de etalage zien liggen en ik was helemaal verliefd op dat instrument. Ik smeekte mijn ouders om vioolles te krijgen, waarna zij me vanaf dag 1 gestimuleerd hebben in het verwezenlijken van mijn muzikale wens.

Toen ik 6 jaar oud was werd ik oud genoeg geacht om vioolles te krijgen aan de Heerlense muziekschool. Het stond voor mij toen al lang vast dat ik violist en dirigent zou worden, mijn overgrootvader, opa en vader Harry waren hierbij immers mijn grote voorbeelden. Zij oefenden allen het ambt van dirigent uit en ik was vast van plan om in hun voetsporen te treden. Naast het "genetische muziekvirus" van vaders kant heb ik van moeders kant het sporten en het verenigingsleven mee gekregen en ik kan wel zeggen dat ik tijdens mijn kinder- en tienerjaren meer tijd op het voetbalveld en de in sporthal heb doorgebracht dan in de concertzaal. Maar tijdens mijn laatste tienerjaren heb ik me weer volledig op de muziek gericht.

Om mijn muzikale doelen te kunnen bereiken ging ik reeds op 15 jarige leeftijd naar een gecombineerde opleiding voor voortgezet onderwijs en conservatorium in Maastricht. Deze opleiding sloot ik op 18 - jarige leeftijd met het VWO diploma af. Ik heb op dit Jeanne d'Arc college in Maastricht een geweldige tijd gehad en heel veel geleerd voor de rest van mijn professionele carri?re. Heel veel musici waar ik nu nog mee werk zijn vrienden en collega's uit die periode. Zo ken ik Falco Borsboom, mijn muzikale maatje en medecomponist van GUIDO & His Orchestra, reeds sinds die tijd. Hij haalde toen al ontzettend veel gein uit, maar hij is bovenal een fantastisch musicus en mens!

Vervolgens ging ik aan het Maastrichts conservatorium viool studeren bij André Serban en vele jaren bij Maarten Veeze. Later volgde ik ook nog orkestdirectie bij Jan Stulen. Vooral de lessen van mijn theoriedocent Dhr. Hendrikx vond ik zeer bijzonder en leerzaam, van hem en mijn vader heb ik heel geleerd over de muzikale structuur en frasering van een muziekcompositie.

Tijdens mijn conservatoriumstudie mocht ik veel ervaring opdoen als concertmeester in verschillende orkesten, waaronder Jeugdorkest Nederland. Dat was voor mij een ontzettend leerzame periode waarbij ik de momenten dat onze Chef-dirigent verhinderd was het leukste vond, want dan mocht ik het orkest dirigeren tijdens de repetities en voelde ik me de koning te rijk. Dat was mijn plek! Ik moet wel nog erbij vertellen dat ik de avonden aan de bar met mijn vrienden ook nooit zal vergeten.

Om mijn vioolspel verder te ontwikkelen ging ik vanaf mijn 18e levensjaar veel masterclasses in binnen- en buitenland volgen bij toonaangevende concertmeesters, vioolsolisten en dirigenten uit de hele wereld. Dat was een geweldige tijd waar ik als musicus en mens heel veel van geleerd heb. Vanaf datzelfde jaar ging ik ook veel optredens verzorgen met verschillende orkesten. Door deze concerten kreeg ik meer routine en zelfvertrouwen, waar ik nu nog mijn voordeel mee doe.

Door de vele masterclasses zat ik al vrij snel op "zwart zaad", aangezien de reisjes naar het buitenland niet bepaald "goedkoop" waren. Om d

at probleem op te lossen besloot ik een brief naar Andr? Rieu te schrijven om hem mijn diensten aan te bieden. Zo gebeurde het dat ik enkele weken later, na aan hem voorgespeeld te hebben, reeds samen met André en het Straussorkest op het podium stond. Drie maanden later kreeg ik een vast contract en werd ik op 21-jarige leeftijd, als jongste in dienst zijnde muzikant, eerste violist bij hem. Ik heb er een fantastische tijd gehad en samen met André en het Straussorkest tournees gemaakt door Nederland, Belgie, Duitsland, Denemarken, Oostenrijk, Zwitserland, Frankrijk, de Verenigde Staten en Canada. Het is voor mij een onvergetelijke periode waar ik met veel plezier aan terug denk.

In 1998 trad ik uit dienst bij André Rieu om samen met mijn broer Eric een eigen muziekproduktiebedrijf, Revi Music (www.revimusic.com), te starten. Samen met Eric (pianist) vormde ik "Duo Grazioso". We hadden in onze kindertijd heel vaak samen muziek gemaakt en dat pakten we toen weer moeiteloos op. Tja, dezelfde genen hè! In zeer korte tijd stonden we weer op de grote podia. In 1999 hebben wij als Duo Grazioso samen met een grote popband een zeer succesvolle tournee door Zuid-Nederland gemaakt. Hierbij trokken wij in 18 optredens maar liefst 45.000 toeschouwers.
Tevens hebben wij in 1998 ons orkest "The Music Connection" opgericht, dat in 1999 participeerde in Heineken NightLive. Dit waren 6 fantastische voorstellingen in Ahoy waarbij ons orkest optrad met bekende artiesten als Elvis Costello, K's Choice, Roland Gift en Tony Braxton.

Omdat deze prestaties niet onopgemerkt bleven ontving ons bedrijf Revi Music in april 2000 de stimuleringsprijs voor kunst en cultuur van de gemeente Landgraaf en daar ben ik bijzonder trots op.


Als solist/dirigent of vioolaanvoerder van diverse orkesten beleefde ik ook heel veel prachtige concertreizen door Nederland, Duitsland, Zwitserland, Frankrijk, Luxemburg, Spanje, Polen en Engeland. Dat was een schitterende periode, maar het allergrootste plezier beleef ik aan het werken met mijn eigen orkest. Het is een groep van jonge, enthousiaste, talentvolle professionele musici waar de energie op het podium letterlijk vanaf spat. Wat een power komt eruit! Leuk is ook de wisselwerking tussen de pop- en de klassieke musici. We zijn erin geslaagd om van die twee verschillende stijlen één geheel te maken, een orkest dat alle muziekstijlen kan spelen!
Voeg daarbij de kristalheldere stem van onze solozangeres Wendy en onze danseressen en Guido's Orchestra is compleet. Ik ben er bijzonder trots op om deze produktie te mogen leiden.
In de zomer van 2002 hebben wij een wereldwijd platencontract getekend met Dureco/Strengholt. Zij verzorgen de lancering van onze debuut cd Guido op zeer kundige wijze. Ons debuutalbum Guido is sinds september 2003 op de markt en wordt in het jaar 2004 verder gepromoot in o.a. radio en tv uitzendingen.

Naast mijn artiest zijn ben ik ook actief als filmcomponist en werk ik als violist/orkestleider samen met geweldige collega's als Petra Berger, Alessandro Safina, Tom Parker, Lee Towers, Jan Smit, de Heideroosjes, Anita Meyer, Sandra en Tony Alessi. Met enkele van deze fantastische collega's hebben wij met Guido's Orchestra onlangs tijdens Max Proms de Jaarbeurs in Utrecht met 11.000 toeschouwers totaal op zijn kop gezet. Dat was een onvergetelijke avond!

Een ander hoogtepunt dit jaar was de opname van onze Tv special "Guido in Concert". Deze concertregistratie hebben we in de Pepsi Stage in Amsterdam opgenomen en is op 2 januari 2004 door de Tros uitgezonden. Van deze registratie zal dit jaar onze eerste DVD gaan uitkomen.

We zullen met Guido's Orchestra nog heel veel van ons laten horen. Wanneer jullie willen weten of we een concert bij jullie in de buurt komen geven, wanneer een nieuwe cd / dvd uitkomt of wanneer we op TV te zien zijn, dan zullen we jullie dat meteen via deze site of onze nieuwsbrief laten weten.

Het carillon van Maastricht
Klinkt als een gedicht

Maastricht wil een eigen beiaardier!!!

Plaats reactie