Het oefenklavier

Plaats reactie
marjo
Site Admin
Berichten: 861
Lid geworden op: 10-03-2012 22:43

Het oefenklavier

Bericht door marjo » 12-03-2012 08:26

door marjo le comte op zo apr 27, 2008 13:32

Een beiaardier heeft de behoefte om ook te kunnen oefenen net als iedere muzikant. Het probleem is dat een beiaardier zijn instrument niet mee naar huis kan nemen of in de toren kan oefenen want dan wordt de bevolking gek.

Daarom hebben de meeste beiaardiers een klavier thuis. In plaats van echte klokken zijn de toetsen verbonden met hamertjes die op metalen plaatjes slaan. Voor een oefenklavier kon men vroeger alleen terecht bij de klokkengieterijen.

De Heer Peter Bakker, docent aan de Nederlandse Beiaardschool in Amersfoort en stadsbeiaardier van Nijkerk, had rond 1970 het idee om zelf oefenklavieren te bouwen, volgens verbeterde uitgangspunten.

Daarna kwam Dhr. G.Menkveld uit Soest (later Amersfoort) die weer een heleboel aan het Bakker-oefenklavier verbeterde, waaronder vooral het geluid. Hij gebruikte bijvoorbeeld tooncellen onder de klankstaven waardoor het geluid vele malen beter werd.

Naar aanleiding van al deze veranderingen en verbeteringen heb ik de handschoen opgepakt en ben verder gaan experimenteren. Als basis heb ik een oud torenklavier van de firma van Bergen wat op de beiaardschool op zolder stond, als oefenklavier bespeelbaar gemaakt. Later heb ik deze constructie overgenomen in mijn andere klavieren, dus met staal en eikenhout.

De maten zijn dan wel aan deze tijd aangepast. Wat de klank betreft heb ik het systeem van Dhr. G. Menkveld overgenomen; de vering heb ik zelf aangepast tot een goed en soepel en verstelbaar lopend geheel. Met al deze combinaties kwam ik tot een goed werkend, eigentijds oefenklavier.

Een van mijn klavieren staat al weer een paar jaar in de Nederlandse Beiaardschool te Amersfoort. Daar wordt er dag in dag uit op gespeeld. Een ander klavier is naar het klooster Heiligenkreuz gegaan (Wienerwald, Oostenrijk).

De ontwikkelingen blijven doorgaan; AIB denkt nu aan een elektronisch oefenklavier. Zie verder op deze site naar al onze ontwikkelingen op het gebied van het Beiaardoefenklavieren.

http://www.almkerk.com/



Het carillon van Maastricht
Klinkt als een gedicht

Maastricht wil een eigen beiaardier!!!

Plaats reactie